Mastercard: Så nu og hvorfor

* Derefter *
Vejen tilbage omkring 1947 begyndte mange banker i USA at gøre deres premium kunder en fordel. Bankerne gav dem et stykke papir for kunderne at flagre på butikker. Papiret sagde, “vi, banken, vil betale dig på vegne af kunden. Bare send os regningen.”
Man kan forestille sig, hvordan privilegerede og særlige disse kunder følte. En kan også visualisere, hvordan disse kunder ville bo bundet for livet til deres respektive banker, som ville gøre deres efterfølgende generationer.
Denne praksis med banker virkelig fanget fordi det fremmes kundeloyalitet og bragt i nye konti. Der er derfor i 1951, The Franklin National Bank, New York, tilbydes den første kreditkort som formelle finansielt instrument.
I løbet af halvtredserne, var denne idé franchisen; en enkelt bank i hver store by ville tillade valgte købmænd til at acceptere kort i stedet for kontanter. Interbank Card Association (ICA), som senere blev Mastercard International, udviklet sig fra denne situation i August 1966.
ICA var en medlem-run organisation, og bankerne dannet et flertal af medlemmerne. De folkevalgte styrende medlemmer og udvalg fra indbyrdes at ramme regler for ICAs funktion og gennemføre disse regler. Kort sagt, ICA var og kører som en ægte corporation.
Tiden er inde, som en typisk corporation sætte ICA planer i forslaget om at udvide internationalt. De første skridt fandt sted i 1968, da ICA underskrev aftaler med partnerne i Mexico, Europa og Japan.
Omkring 1978, var ICA praktisk omfattet alle kontinenter. Det skiftede navn til Mastercard til at afspejle dens internationale statur. 1987 var et skelsættende år: Mastercard ankom i Folkerepublikken Kina, hvor ingen andre kreditkort havde trådte foden i historien af bank. Den meget næste år, faldt Sovjetunionen til at smart lille stykke plastik.
* Nu *
Situationen i dag, for at citere Mastercard Incorporated, er enkel: “ingen andre betalingskort accepteres i flere steder rundt om i verden end Mastercard.”
Mastercard har i øjeblikket en svimlende 25.000 aktionærer. En liste af Mastercards største nuværende aktionærer med deres bedrifter lyder sådan her:
1. JPMorgan Chase – 11,7%
2. Citigroup – 6,2%
3. bank of America – 6%
4. euro Kartensysteme – 5,2%
5. europay Frankrig – 5,0%
* Hvorfor *
Så hvorfor har millioner af mennesker bære Mastercard?
Nå, til at starte med, og som tidligere nævnt, det er accepteret af flere købmænd verden over end nogen andre kreditkort. Tilføj til, at uanset hvor du er på jorden, du har en ATM i nærheden at vil disgorge du kontanter hvis du har et Mastercard. Hvormange pengeautomater er vi talende omkring? Bare 780,000!
De mellemliggende og premium kort, guld og platin, udfører også, attraktive værdiskabende features. Såsom “Road Assist”, som giver adgang til redningstjeneste til rejsende overalt i USA. Eller “PayPass”, hvilket er en smart Mastercard, som du bare trykke på PayPass læseren på deltagende placeringer til din kortkonto skal debiteres (ingen aflæse eller giver dit kort til checkout counter personale).
Hvis du er i USA, du også har Mastercards berømte nul ansvar fordel: du er ikke ansvarlig, hvis dit kort er stjålet og misbrugt.
* Indgåelse *
Mastercard tilbyder kunder en af de største fordele i nutidens kommercielle verden: pengeløse transaktioner. Sammen med alle de fordele, der er nævnt ovenfor, er det meget vanskeligt at bevise, hvorfor du bør ikke erhverve en! Regne med Mastercard International til at udvikle sig ud over plast til state-of-the-art personlige teknologi, såsom kredit-loaded mobiltelefoner… Stay tuned!